Assistans vid funktionsnedsättning eller nedsatt rörlighet
Du förbokar assistans i samband med att du bokar flygresan. När du bokar flygresan är det viktigt att du berättar vilket särskilt behov av service du har, både när det gäller flygresan och i samband med ombord- och avstigningar samt eventuella byten på väg mot slutdestinationen.
För att resan ska bli så bra som möjligt för dig och för att vi ska kunna förbereda och tillhandhålla en fullgod service ber vi dig därför att ange om du:
- behöver någon särskild service för att komma till och från flygplanet
- behöver någon särskild service för att komma ombord och stiga av
- har hörsel- eller synbesvär som gör att du behöver assistans
- medför ledarhund
- har batteridriven rullstol med på resan – obs. kräver godkända batterier.
Mötesplatsskylt för förbokad assistans
Stockholm- Västerås Flygplats har en mötesplatsskylt för förbokad assistans/ledsagning. Skylten sitter till vänster precis innanför flygplatsens huvudentré. Vid skylten finns också en ringklocka. När du ringer på den kommer personal från passagerarservice och assisterar dig. Du förbokar assistansen när du bokar din flygbiljett.
Mer information
För ytterligare information är du välkommen att kontakta flygplatsen eller ditt flygbolag.
Flygplatsens kundservice telefon: +46 (0)21-80 56 00
Att resa med funktionsnedsättning
Parkering
Parkering för personer med handikappstillstånd.
Att resa
Samlad information om att resa med funktionshinder.
Incheckning
Mer om vad som gäller incheckningen.
Bagage
Information om bagageregler.