Förlorat eller skadat bagage
Har du förlorat ditt bagage eller är det skadat? Då är det några saker som är bra för dig att känna till.
Förlorat bagage
Du gör din anmälan om förlorat bagage vid ankomsten till flygplatsen. När ditt bagage har anlänt till flygplatsen kontaktar vi dig för att bestämma en tid för att köra ut ditt bagage alternativt att du själv hämtar ditt bagage. Kontakta ditt flygbolag om du har frågor om ersättningskrav.
Saknas det föremål i väskan anmäler du det på flygplatsen. Du bör då också göra en polisanmälan. Kontakta i första hand ditt försäkringsbolag om du har frågor om ersättningskrav.
Observera att du själv som passagerare har ansvar för bräckliga, värdefulla eller ömtåliga föremål. Exempel på ömtåliga föremål är: pengar, nycklar, medicin utskrivet mot recept, glasögon, solglasögon, flaskor, kamera, smycken, dator, mobiltelefon, musikinstrument, pass eller andra personliga identifikationsdokument eller andra värdesaker.
Skadat bagage
Du måste visa upp och anmäla skadat bagage på flygplatsen direkt vid ankomsten. Om du inte upptäcker skadan förrän du lämnat flygplatsen ska du kontakta ditt flygbolag. Flygbolagen har inget ansvar för olämpligt paketerat, ömtåligt, skadat eller bräckligt bagage vid incheckning. Flygbolagen har inte heller ansvar för skador på bagagets yttre (till exempel repor, fläckar, smuts och bucklor) som uppkommer vid normalt slitage eller för vattenskador på icke vattentätt bagage.
Kontakt flygplatsen
Har du frågor kring ditt saknade eller skadade bagage som du gjort anmälan om på Stockholm - Västerås Flygplats vänligen kontakta kundservice. Telefon: +46 (0)21-80 56 00